Hvordan få en strammere skjede, sterkere orgasmer og mer nytelse? Svaret er vaginakuler! Vaginakuler er små kuler eller egg som plasseres i skjeden og som man ved hjelp av muskelkraften skal prøve å holde på plass. Mange føler behov for å stramme opp skjeden etter fødsel eller etterhvert som man blir eldre. I nyere tid har også kulene kommet med vibrasjoner, roterende kuler på innsiden og andre funksjoner som fører med seg nytelse og pirrende opplevelser. 

Bekkenbunnstrening er viktig for alle kvinner, og spesielt viktig i etterkant av fødsel. Det bidrar til å forhindre inkontinens og urinlekkasje som de fleste kvinner vil oppleve i løpet av livet, enten de har født eller ikke. Det kan oppleves som hemmende når man ikke har kontroll over urinen om man plutselig ler, nyser, hopper eller løper. I tillegg kan treningen gi bedre og sterkere orgasmer fordi man får bedre kontroll over musklene i underlivet. Derfor er det viktig trene bekkenbunnen regelmessig.

Hvordan få en strammere skjede? 

Visste du at det var mulig å trene seg til en strammere skjede? Ved å trene bekkenbunnsmusklaturen får du en strammere skjede og du kan også kontrollere orgasmene, ettersom det er disse musklene som trekker seg sammen når orgasmen herjer i kroppen. En strammere musklatur vil derfor føre til kraftigere orgasmer og en trangere skjede! Etter fødsel eller etterhvert som man blir eldre så kan enkelte oppleve urinlekkasjer fordi musklene i underlivet blir slappere. Hyppig trening med vaginakuler gjør at du får bedre kontroll på musklene og derfor også får kontroll over musklene som holder urinen tilbake.

I løpet av en dag bør du ha tre små sett med trening. Om du tar alle i en sleng eller deler de opp, er opp til deg. Det viktigste er at du får tak i de rette musklene.

For å hjelpe til med dette kan vaginakuler være et godt hjelpemiddel.  Vaginakuler er ment for å trene opp musklene i skjeden og bekkenet. Man kan fint trene bekkenbunn uten vaginakuler, men kulene er med på å bevisstgjøre treningen. 

Hvordan bruke vaginakuler? 
Man trener bekkenbunnsmusklaturen ved å gjøre øvelser som kalles kegel øvelser og går ut på at du skal stramme bekkenbunnsmusklaturen i intervaller. Mange syntes det kan være vanskelig å stramme disse musklene riktig, men se for deg at du skal knipe av urinstrålen. Knip, slipp, knip, slipp! Den enkleste måten å gjøre knipeøvelsen riktig er trening med vaginakuler, eller kegelkuler som det også kalles. Kulene plasseres i skjeden, ca én fingerlengde opp, og du skal ved hjelp av muskelkraften hindre de fra å falle ut. Kegelkulene kommer med forskjellig vekt, slik at du kan velge hvilken tyngde du vil trene med. Du kan bruke kulene i flere timer om gangen, hvis du ønsker. Du vil kjenne vaginakulene når du går eller jogger og dersom du velger store kuler så vil disse stimulere musklene i vagina og gi deg en pirrende opplevelse. Mange er redde for at vaginakulene kan forsvinne, men det gjør de altså ikke. Når du skal få vaginakulene ut igjen står du med spredte ben og slapper av i muskulaturen, da vil kulene komme av seg selv! Mange kuler kommer med snor for å trekke kulene ut.