Vaginakuler er noe alle kvinner bør kjøpe seg, og eksperter sier at når man passerer 20 år må man hvertfall vurdere innkjøp. Vaginakuler kan brukes både til nytelse, og til trening av underlivet.

 

Spesielt før og etter fødsel kan muskulaturen i bekkenbunnen ha godt av trening. Underlivet forandrer seg ved fødsel, og for å stramme opp igjen kan der være lurt å legge inn en liten treningsøkt hver dag! En veltrent muskulatur hindrer urinlekkasjer og eventuell nedsig av livmoren når man etter hvert blir eldre eller har født.

 

Men hvordan trener man en muskel man kanskje ikke engang ante at trengte trening? Svaret er vaginakuler! Små kuler man putter inn i vagina, og så må man knipe igjen for å holde de på plass. Knipingen er den samme som når man må tisse, så utgangspunktet kjenner man til metoden.

 

Vaginakuler finnes både for trening og for nytelse.

En veltrent PC-muskel vil gi bedre grep om penis, din partner vil få følelsen av at han passer «perfekt» inne i deg, og du vil få mer intense følelser når han beveger penis inne i deg. Noen minutters trening av PC-muskelen hver dag gir fort resultater, og når du kan trene og føle deg bra samtidig er ikke valget vanskelig.
Smartballs er laget for å stimulere, massere og stramme opp musklene i underlivet. Dette er kuler i meget høy kvalitet, med integrerte lodd som sørger for deilige vibrasjoner når du beveger kulene. Ved å trene musklene i underlivet (hovedsakelig PC-muskelen, som går fra skambeinet til halebeinet) kan du få bedre kontroll på urinflyt og mindre problemer ved barnefødsel, men ikke minst vil du kunne få et bedre sexliv.

Et annet produkt det kan lønne seg å kikke på er DISSE vektene, som er en litt tyngre versjon av vaginakulene. La ikke størrelsen lure deg til å tro at disse vil være enkle å knipe rundt. Kulene veier 25-30 g hver og det at de er små gjør dem vanskeligere å holde på enn større kuler. Disse Vaginakulene kan man godt si at er for viderekomne vaginakulebrukere eller for den som allerede har ganske trent bekkenmuskulatur. Man kan gjerne begynne å trene med en kule den første tiden og øke til to ettersom man kjenner effekten.

 

Men bekkenbunnen er ikke noe man bør trene bare for å ha et stramt underliv, og holde på urin, avføring og luft. I de senere årene har vi fått vite at det er enda flere grunner til å trene bekkenbunnsmusklene: De er nemlig samarbeidspartnere, såkalte synergister, med den dype tverrgående magemuskelen og de dype ryggmusklene.Bekkenbunnen er altså med på å stabilisere rygg og bekken og inngår derfor naturlig i stabilitetstreningen, som det er mye fokus på nå, f.eks. i trening med stor ball, kjernetrening og pilates.

 

Her er en liten guide til hvordan du kan identifisere musklene du bør trene:

 

• For å finne de riktige musklene kan du øve deg på å stoppe urinstrømmen når du tisser. Greier du dette, bruker du de riktige musklene.
• Tenk deg at du må slippe ut luft fra endetarmen, og må prøve å holde den inne. Kjenn på de musklene du da ville bruke. Dersom du kjenner en følelse av at du trekker området oppover, bruker du de rette musklene.
• Legg deg ned på sengen eller gulvet. Før en finger inne i skjeden, og prøv å klemme musklene så hardt du kan rundt den. Det er de samme musklene som du bruker når de skal stoppe urinstrømmen når du tisser. Kjenner du at det blir trangere rundt fingeren, bruker du de rette musklene.
• Forsøk mens du sitter å «heise» bekkenbunnen oppover. Hvis du kjenner at du får til dette, uten å knipe rumpemusklene sammen, bruker du de rette musklene.

 

Tips: 

 

  • Bekkenbunnsøvelser bør alle kvinner gjøre, helst 3-4 ganger i uka.
  • Gjør øvelsene når du gjør deg klar om morgen foran speilet, når du pusser tenner, eller er i dusjen.
  • Spør partneren din om han merker at du blir sterkere.
  • Finn vaginakuler som passer for deg HER, og prøv deg frem!

 

 

 

 

IMG_0449