Hvordan ser vagina ut etter fødsel?

Mange bekymrer seg for hvordan man ser ut nedentil etter fødsel. Blir det helt ødelagt, vil jeg tisse på meg, og ikke minst vil det bli bra igjen?

Alle fødsler er forskjellige, og det er også hvordan man ser ut, og hvordan man føler seg etterpå. Det man må huske på er at kroppen trenger tid til å komme seg etter en fødsel, og at det er viktig at det er forståelse i forholdet for dette.

Sex etter fødsel

Det er anbefalt å vente minst 6 uker etter fødsel med å ha samleie. Når det er sagt er det mange som trenger lenger tid, så ikke stå med stoppeklokke og vent. Kroppen må både være fysisk og psykisk klar. Etter fødsel må sårene der morkaken har sittet få ro til å gro og det skal ikke utsettes for bakterier. Når denne renselsesprosessen er over, kan man trygt ha sex om man føler seg klar. For mange er en fødsel ganske traumatisk og man trenger lenger tid. Noen får også mindre sexlyst, dette er helt normalt. Når dere skal ha sex igjen kan det være lurt å bruke et godt glidemiddel for å unngå for mye friksjon slik at det kan oppstå rifter. Om man er usikker på noe etter fødsel anbefales det å ta kontakt med jordmor.

Opptrening etter fødsel:

Å trene bekkenbunn er viktig enten man har født barn eller ikke. Både for å hindre inkontinen og for å få kunne styre orgasmen. De første 6 ukene skal man være forsiktig med trening. Kroppen har vært igjennom mye, og nå trenger den tid til å leges. Kroppen bruker faktisk to år på å komme til å komme tilbake til seg selv.

Ved å trene bekkenbunnsmusklaturen får du en strammere skjede og du kan også kontrollere orgasmene. Det er fordi det er disse musklene som trekker seg sammen når orgasmen herjer i kroppen. En strammere muskulatur vil føre til kraftigere orgasmer og en trangere skjede.

Etter fødsel eller etterhvert som man blir eldre så kan enkelte oppleve urinlekkasjer fordi musklene i underlivet blir slappere. Det kan oppleves som hemmende når man ikke har kontroll over urinen om man plutselig ler, nyser, hopper eller løper. I tillegg kan treningen gi bedre og sterkere orgasmer fordi man får bedre kontroll over musklene i underlivet. Derfor er det viktig trene bekkenbunnen regelmessig. Og musklene i underlivet kan trenes opp igjen på lik linje med resten av kroppen.

I løpet av en dag bør du ha tre små sett med trening. Om du tar alle i en sleng eller deler de opp, er opp til deg. Det viktigste er at du får tak i de rette musklene. For å få til dette kan vaginakuler være et godt hjelpemiddel.  Vaginakuler er ment for å trene opp musklene i skjeden og bekkenet. Man kan fint trene bekkenbunn uten vaginakuler, men kulene er med på å bevisstgjøre treningen

Hyppig trening med vaginakuler gjør at du får bedre kontroll på musklene og derfor også får kontroll over musklene som holder urinen tilbake.

Nærhet og kos

Husk at selv om dere ikke kan ha sex er det viktig med nærhet, og det er mye annet dere kan gjøre. Gi hverandre massasje, ligg inntil hverandre, kyss og gi hverandre komplimenter. Det å få et lite barn er en stor overgang for forholdet, så hjelp hverandre med små ting i hverdagen. Kos dere og nyt den nye, litt utfordrene, men også veldig koselige tiden.

Mer fokus på følelser

Eat ass day

I dag er det Eat ass day, men hvordan bør den feires og hvordan går man frem for å få nytelse i og rundt analen?

Den deilige jaktturen – Del 2

Nei, sier jeg forsiktig. –Mat, sier hun, jeg er skikkelig sulten. Hun smiler lurt. Jeg er enig, det begynner å bli mange timer siden vi

Den deilige jaktturen – Del 1

Høsten var kommet, og det var tid for jakt igjen. Elgjakta. Jakten på skogens konge. Årets høydepunkt for meg. Jeg gledet meg ekstra i år,